Motiverende gespreksvoering

effectieve gespreksvoering bij verandering

Tekstvak

Motiverende gespreksvoering België

Zoeken

Open NavigationOpen Search
  • Home
  • Motivational Interviewing
    • Wat is motiverende gespreksvoering?
    • Motivational Interviewing of Motiverende Gespreksvoering
    • Ambivalentie
    • Intrinsieke motivatie
    • Miller & Rollnick
    • Wetenschappelijk onderzoek
  • Shared decision making
  • Scholing
    • Workshop
    • Basistraining
    • Opleiding
    • E-learning
    • Intervisie
    • Coaching
    • Maatwerk
  • Cursussen
    • Cursus voor Fysiotherapeuten
    • Cursus voor Huisartsen
    • Cursus voor WMO-consulenten
    • Cursus voor Managers
  • Artikelen

Basistraining Motiverende Gespreksvoering

Indien u Motiverende Gespreksvoering wilt inzetten in uw professie dan is een driedaagse basistraining Motiverende Gespreksvoering een uitstekende start. In drie dagen verdiept u zich in ‘wat is Motiverende Gespreksvoering?‘, de belangrijkste technieken en de grondhouding van Motiverende Gespreksvoering.

Basistraining Motiverende Gespreksvoering

Een basistraining Motiverende Gespreksvoering bestaat bij voorkeur uit drie dagen. De eerste twee dagen zijn normaliter aaneengesloten. De derde en laatste dag wordt na 3 tot 4 weken gepland zodat u als deelnemer het geleerde kunt uit Cursusdeelnemer MIproberen in uw praktijk en kunt oefenen.

De Basistraining Motiverende Gespreksvoering bevat de volgende onderdelen:

  • de basisprincipes van motiverende gespreksvoering
  • de vier processen van motiverende gespreksvoering
  • wat is ambivalentie en hoe kunt u hiermee effectief werken, samen met uw cliënt
  • versterken van de vier basis gespreksvaardigheden: Open vragen stellen, Actief en reflectief luisteren, Samenvatten, Affirmaties geven
  • het herkennen, ontlokken en verder exploreren van ‘verandertaal’
  • hoe kijkt MGV tegen weerstand aan, hoe het te herkennen en er effectief mee omgaan
  • reflectie op de eigen gespreksstijl

De workshop bestaat uit een combinatie van theorie, demonstratie, videoanalyse, rollenspel, discussie, simulatie, praktijksituaties en korte oefeningen.

Na de tweede cursusdag zijn de belangrijkste onderwerpen aan bod geweest en probeert u in de weken daarop volgend het geleerde in de praktijk te brengen. De derde cursusdag vindt ‘vraaggestuurd’ plaats doordat gewerkt wordt met hetgeen de deelnemers in de praktijk hebben ervaren tussen de 2e en 3e cursusdag.
Een goede vorm is ook de inbreng van een eigen gespreksopname. Na reflectie op deze opname van uzelf in gesprek met een client of collega kan het nuttig zijn het gesprek door uw trainer van individuele feedback te laten voorzien. Dit alles voorafgaand aan de derde cursusdag. Op deze manier wordt optimaal rendement behaald van de basistraining Motiverende Gespreksvoering.

 

 

Back to top ▴

Direct naar

  • Home
  • Motivational Interviewing
    • Wat is motiverende gespreksvoering?
    • Motivational Interviewing of Motiverende Gespreksvoering
    • Ambivalentie
    • Intrinsieke motivatie
    • Miller & Rollnick
    • Wetenschappelijk onderzoek
  • Shared decision making
  • Scholing
    • Workshop
    • Basistraining
    • Opleiding
    • E-learning
    • Intervisie
    • Coaching
    • Maatwerk
  • Cursussen
    • Cursus voor Fysiotherapeuten
    • Cursus voor Huisartsen
    • Cursus voor WMO-consulenten
    • Cursus voor Managers
  • Artikelen
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Motivatie komt te voet en gaat te paard

Copyright © 2023 | Motiverende gespreksvoering Belgie