Indien u Motiverende Gespreksvoering wilt inzetten in uw professie dan is een driedaagse basistraining Motiverende Gespreksvoering een uitstekende start. In drie dagen verdiept u zich in ‘wat is Motiverende Gespreksvoering?‘, de belangrijkste technieken en de grondhouding van Motiverende Gespreksvoering.
Basistraining Motiverende Gespreksvoering
Een basistraining Motiverende Gespreksvoering bestaat bij voorkeur uit drie dagen. De eerste twee dagen zijn normaliter aaneengesloten. De derde en laatste dag wordt na 3 tot 4 weken gepland zodat u als deelnemer het geleerde kunt uit proberen in uw praktijk en kunt oefenen.
De Basistraining Motiverende Gespreksvoering bevat de volgende onderdelen:
- de basisprincipes van motiverende gespreksvoering
- de vier processen van motiverende gespreksvoering
- wat is ambivalentie en hoe kunt u hiermee effectief werken, samen met uw cliënt
- versterken van de vier basis gespreksvaardigheden: Open vragen stellen, Actief en reflectief luisteren, Samenvatten, Affirmaties geven
- het herkennen, ontlokken en verder exploreren van ‘verandertaal’
- hoe kijkt MGV tegen weerstand aan, hoe het te herkennen en er effectief mee omgaan
- reflectie op de eigen gespreksstijl
De workshop bestaat uit een combinatie van theorie, demonstratie, videoanalyse, rollenspel, discussie, simulatie, praktijksituaties en korte oefeningen.
Na de tweede cursusdag zijn de belangrijkste onderwerpen aan bod geweest en probeert u in de weken daarop volgend het geleerde in de praktijk te brengen. De derde cursusdag vindt ‘vraaggestuurd’ plaats doordat gewerkt wordt met hetgeen de deelnemers in de praktijk hebben ervaren tussen de 2e en 3e cursusdag.
Een goede vorm is ook de inbreng van een eigen gespreksopname. Na reflectie op deze opname van uzelf in gesprek met een client of collega kan het nuttig zijn het gesprek door uw trainer van individuele feedback te laten voorzien. Dit alles voorafgaand aan de derde cursusdag. Op deze manier wordt optimaal rendement behaald van de basistraining Motiverende Gespreksvoering.